“Barangsiapa yang menempuh suatu jalan untuk mencari ilmu pengetahuan, maka Allah akan mempermudahkan baginya jalan menuju ke syurga.”
Kerjasama,Kasih Sayang,Tepati Masa

Popular Posts

Wednesday, June 13, 2012

ZiNa HatI....

tadi aku ada bca satu artikel yg berkaitan ngn keislaman iatu kekeliruan mentafsir maksud zina hati..
tajuk yg diberi betul2 marik minat aku tuk membacanya
lebih2 lagi skrng ini aku tgh cuba mengubah diri aku menjadi lebih baik darpda hari2 smlam
aku ingt nk post kat fb tpi bila aku cri blik bnda 2..x jmpa lak, rsa agk kecewa gak la coz aku btul2 nk tnjuk bnda 2 kat someone dan semua rkan2 aku..
harap lepas bca dorang dpat tahu apa itu bercouple dan zina hati
lepas bca ada sdikit kesedaran dlam diriku dan aku merasakan bhawa mngkin jga aku tergolong sbgai seseorng yg telah melakukan zina hati itu..
perasaan ketika membaca disetiap petikan ayat itu..benar2 membuat aku untuk berubah
lebih2 lagi skrng aku tgh bercouple dengan someone dan harap dia adalah seorng yg mampu membimbng aku ke jalan yag diredhai..bkan sebaliknya
lepas membca petikan tersebut yg aku tahu zina hati bukanlah bila kita rindu atau teringatkan seseorang yg bkn muhrim bg kita
tetapi zina hati bermaksud apabila kita mengingati sesornag yg bukan muhrim dengan secara berlebihan contohnya memikirkan untuk bersetubuh dengnnya dan keinginan hati untuk melakukan
bersentuhan seperti berpegang tangan, mencium, dan menyentuh seseorng yg bukan muhrim daripda kita murupakan zina kecil dan tidak termsuk dalam kategori zina hati
dulu aku ada bca tentang sebuah novel yg berbentuk keislaman..mnyatakan seorng lelaki tidak ingin memberi no telefon kepada seorng wanita kerana katanya ia boleh membwa kepada zina
tetpi setelah membaca hadis dari petikan tadi dan ayt2 yg menerangkan tentang rupanya tidak slah untuk kita bermesej atau menelefon dengn sesorng yg bkan muhrim dngan kita asalkan tidak terselit perktaan atau ayat yng membawa kepada bentuk zina itu...
contohnya jika kita ingin bertanya khabar kpda psangn yg bkn muhrim..itu tidak salah
tetapi jika kita mula menaip mesej seperti menginginkan sesuatu yg berlebihan akan berlakulah kes zina hati ini
ahhhhhh..aku msih rsa tak puas ati selgi x jmpa bnda yg aku bca tu..
terdapat juga zina mata, zina lidah, zina tangan, zina kaki...seingt aku ttg apa yg aku bca zina mata adlah apabila kita memandang seorng yg bukan muhrim dan boleh membwa kepada bntuk godaan..
mnakala zina lidah ialah apbila kita bercakap dengn sesorng yg bukan muhrim dengan suara yg manja dan dibuat2( ckp trgedik2 la ktakan..hehehehe) untuk menrik perhatian yg bukn muhrim darpda kita...kecuali kita bercakp dengn suara yg sebnrnya2 dan tidak dibuat2 yg boleh membwa kpada zina lidah
contohnya ketika seorng yg sedang bercouple brgaduh dan gdis itu memujuk dengn suara yg mnja dan trgedik2 ia boleh membwa kpd zina lidah
risau lak aku bila bca ttg zina lidah nie..huhuhuhu
bnyk lgi penerngn yg diberi ketika aku membca ttg tjuk ini..dan rmai juga yg salah anggp ttg mksuk zina hati ini
ada juga aku bca yg rmai psngn stelh mengetahui prkra ini dn mnyedarinya akhirnya mereka memutuskn untuk berpisah
sperti yg ditrngkn dlm ptikn yg aku bca.. x salh untuk bercouple asalkn jgan membuat sesuatu yg berlebihan dari septutnya yg telah ditetpkan dalam islam
x slah untuk kita mempunyai rasa rindu dan sayang kepada psngn kita asalkn tidak membwa kesesuatu yg berlebihan atau keinginan memikrkan untuk melakukan sesuatu yg berlebihan..seprti ingin mlkukn persetubuhan walaupun hnya dgn memikirknnya kerana itu telah membwa kpada zina hati
setkt ini shja yg mmpu aku kongsikn..tpi klau dpat bca ptikan yg sebnrnya pasti akn lebih membuat kita fhm ttg erti zina hati dengn hubungn bercouple..
maaf klau apa yg yg aku trngkn salah atau ada trsilp dimana2..maaf ku pohon dri ujung rmbut ke ujung kaki..
aku hnya sekdar ingin memberi sedikit mklumat dan berkongsi sesuatu ttg apa yg aku rsakan bgus dn baik untuk semua
klau aku ada jmpa ttg tjuk ini, aku psti akn postkn ke blog ini atau di FB..
hati ini btul2 rsa agk kecewa sngt coz aku dh hilngkn stu mklumat yg sngt pntng untuk disebarkn kpda semua rkn2 aku....
harp aku dpt mngubah diri aku dan juga dia kearah yg lebih baik..dan juga kami dpat mngawal persaan kami dri melkukn sesuatu yg boleh mmbwa kpda zina hati ini....huhuhuhu





0 comments:

ª