“Barangsiapa yang menempuh suatu jalan untuk mencari ilmu pengetahuan, maka Allah akan mempermudahkan baginya jalan menuju ke syurga.”
Kerjasama,Kasih Sayang,Tepati Masa

Popular Posts

Friday, September 16, 2011

Erti Persahabatan & Kebaikan

Sahabat adalah dikurniakan kepada kita agar saling bantu membantu antara satu sama lain selain menguatkan Ukhuwah antra sesama Islam dan bukan islam... tiada ukuran yang dapat digambarkan.. apabila berucap dengan persahabatan hanya dapat terlakar di minda setiap insan iaitu sahabat orang yang selalu berada dekat dengan kita... bagi aku tidak mungkin sebab erti persahabatan bagi aku adalah satu perasaan yang akan muncul apabila setiap (kawan , rakan, member) ini memerlukan bantuan tidak kira dari segi apa pun... kehidupan aku dengan sahabat-sahabatku selama ini ada lar suatu lakaran yang mungkin tidak aku lupakan... setiap detik aku susah dan senang mereka akan berada dibelakang aku.. nak kata selalu "contact" tak da pun.. nak kata mesej (lagi lar kedekut piang hehhehe.....


Baru aku tahu walaupun kita hidup beseorangan tapi bila kita kenal seseorang itu ia akan dipanggil Sahabat... tapi jangan la kita mecipta kebodohan mcm tinggal sahabat yang baik semata-mata hidup tak "berstley" katakan untuk sahabat yang bersosial tapi ini lar yang terjadi dalam kehidupan manusia sekarang... mcm nak gelak ja kuat-kuat kalu sememang nya kebodohan terjadi... Biar sahabat lupa aku, mungkin aku tak akan lupa depa, biar sahabat caci, maki, hina tapi jangan sesekali kita lakukan demikian... sebab apa aku terdengar satu perkataan yang mengingatkan aku iaitu "JGN KITA LAKUKAN SEBAIK-BAIK KEBAIKAN adalah sekecil-kecil KEBURUKAN" aku dengar sekali aku mcm heran tapi membuka fikiran yang buat aku malu dengan diri sendiri.. pembaca kat sini pun aku harap korang semua kan faham tau2... tau dak kenapa... Islam mengajar kita melakukan kebaikan tidak sekecil-kecil kejahatan... bermakna setiap kebaikan kita buat tu jangan ada unsur keburukan langsung walaupun dari niat kita.... halus giler bahasa yang aku dengar... tapi aku korang paham lain tak tau lar manusia hidup dalam muka bumi Allah ni adalah pandai tapi kurang bijak (termasuk la aku)..... sebab apa nanti lar akku huraikan.... hehhehe sebabnya aku dah letih tapi.... amik sedikit-sedikit dulu.... nanti tambah lain k.....

0 comments:

ª